Bygg tillit og troverdighet med inbound marketing

Bilde av Mae Mu via Unsplash

Å bygge merkevarekjennskap er ikke lett – og det skjer heller aldri over natta. Markedsføringseksperter anslår at en gjennomsnittlig forbruker blir eksponert for ca. 5000 reklamekampanjer på en dag. I 1970 lå det tallet på “kun” 500 per dag. Spesielt i den digitale verdenen, er det mye konkurranse fra andre merker som gjør det vanskelig å nå ut til målgruppen sin. Sosiale medier og internett generelt gjør det også mer utfordrende å lage kampanjer som folk flest husker. Med så mange eksponeringer som skjer på en dag, er det kanskje ikke så rart at man ikke husker det meste man blir eksponert for. Viktigheten for en effektiv og skreddersydd markedsføringskampanje er derfor blitt høyere i den digitale tiden. 

Spørsmålet er da hvordan man skal utvikle en markedsføringsstrategi som gir verdi? I dette blogginnlegget skal vi ta en titt på hvordan inbound marketing fungerer og hvorfor det er så nyttig.

Hva er inbound marketing?

Inbound marketing er en markedsføringsstrategi som handler om å engasjere målgruppen gjennom hele kjøpsreisen ved hjelp av relevante kampanjer. Ved hjelp av inbound marketing, tiltrekker man kunder til nettsiden som skaper mer trafikk for bedriften, og konverterer kunden ved bruk av kampanjer som er skreddersydd for dem. Etter en vellykket konvertering, fortsetter man å engasjere med kunden så dette leder til vareprat, som igjen gir mer verdi og utbytte for bedriften.

Kundens kjøpsreise (på personnivå): definisjoner

Kundens kjøpsreise. Bilde via blogg.markedspartner.no

Fremmed

En fremmed er en potensiell kunde som ikke har oppsøkt eller besøkt noen av bedriftens nettsider eller digitale kanaler. Denne kunden er i målgruppen – altså bedriften ønsker å konvertere denne personen til en kunde. Akkurat nå har bedriften ingen interaksjon med denne personen.

Besøkende 

Denne personen har minst en sesjon på bedriften sosiale kanaler eller nettsider. En besøkende har som regel ikke registrert seg eller gitt fra seg noe personlig informasjon, noe som betyr at bedriften enda ikke vet noe om hvem denne personen er.

Leads

En lead er en person som viser interesse i bedriftens produkter eller tjenester, noe som gjør denne personen til en potensiell kunde. Denne personen har mest sannsynlig gitt fra seg personlig informasjon ved å registrere seg på bedriftens nettside eller lignende. Hovedmålet for bedrifter er å finne så mange leads som mulig. Deretter kan man lede de gjennom salgstrakten med relevante tilbud som konverterer dem til faste kunder.

Kunde

En konvertering skjer via en transaksjon – altså kunden har kjøpt noe fra bedriften, enten det er et produkt, tjeneste eller et abonnement. 

Ambassadør

Kunden er så fornøyd med bedriften at dette leder til vareprat. Bedriften blir anbefalt til kundens nettverk, enten online (sosiale medier) eller offline (mouth-to-mouth). 

Inbound-metoden: 4 steg

Inbound-metoden handler ikke om å vente til potensielle kunder tar kontakt. Denne tilnærmingen starter lenge før kunden i det hele tatt har en interaksjon med bedriften.

  1. Tiltrekke
  2. Konvertere
  3. Selge
  4. Begeistre

Tiltrekke

Bedriftens første oppgave er å skape innhold (artikler, videoer, bilder, blogginnlegg osv.) på nettsider og sosiale kanaler som tiltrekker kunder. Deretter optimaliserer man innholdet for søk. 

Konvertere

Hvordan skal man greie å få kunden til å legge fra seg kontaktinformasjonen sin? Her er det lurt å friste med tilbud, som for eksempel rabattkoder, gratis webinarer eller annet som får kunden til å føle seg spesiell. 

Selge

Etter at den potensielle kunden har blitt konvertert til en lead, må man fortsette å levere verdifullt, skreddersydd og spisset innhold ved bruk av data som man har anskaffet i konverteringssteget. 

Begeistre

Man er ikke ferdig med kunden selv om de har gjort en transaksjon. Fortsett å levere innhold av høy verdi slik at kunden til slutt blir en ambassadør for bedriften. Dette gir verdi for bedriften ved at ambassadører innhenter flere leads som igjen skaper flere konverteringer. 

Fordeler med inbound marketing 

  • Høyere troverdighet og tillit
    • Inbound marketing tiltrekker kunder som allerede er interessert i produktene dine, og tiden kunden gir fra seg når de er på nettsiden din er på deres premisser. I stedet for å bli nedringt av salgstelefoner eller få uønsket reklame, skaper inbound marketing en tillit ved at kunden oppsøker bedriften og ikke omvendt. 
  • Blogging er bra
    • I følge statistikk fra 2016, oppnår bedrifter som blogger 67% flere leads enn bedrifter som ikke blogger
  • Relevant innhold er enda bedre!
    • 80% foretrekker å få informasjon om bedriften gjennom relevante artikler enn generelle reklamekampanjer

Hva syns du om inbound marketing?

// Kim

Kildehenvisning
Førsund, Erlend (2018). Hva er et lead og hva er et prospect? Hentet den 28.05.2020 fra: https://blogg.markedspartner.no/hva-er-et-lead-og-hva-er-et-prospect
Gaur, Abhilasha (2017). 10 facts about Inbound Marketing that are hard to believe. Hentet den 28.05.2020 fra: https://medium.com/@abhilashagaur/10-facts-about-inbound-marketing-that-are-hard-to-believe-b1bab71197cf
Hammer, Stig (2020). Hva er inbound marketing? Hentet den 28.05.2020 fra: https://blogg.markedspartner.no/hva-er-inbound-marketing
Holmes, Ryan (2019). We Now See 5,000 Ads A Day … And It’s Getting Worse. Hentet den 28.05.2020 fra: https://www.linkedin.com/pulse/have-we-reached-peak-ad-social-media-ryan-holmes/
Hubspot (i.d). What is inbound marketing? Hentet den 28.05.2020 fra: https://www.hubspot.com/inbound-marketing

3 kommentarer til «Bygg tillit og troverdighet med inbound marketing»

  1. Jeg liker så godt hvordan du skriver, du forklarer konsepter på en veldig god måte med enkle og gode eksempler. Tror ikke jeg har lest ett eneste innlegg fra deg som ikke var veldig bra!

    Du er rå 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *